type='html'>
BMW'nin küçük SUV modeli X1 piyasaya çıktığı günden beri kompakt premium SUV pazarının en başarılı temsilcileri arasında oldu. En büyük rakibi Audi Q3'ün yükseltilmiş hatchback tasarımından ziyade yükseltilmiş bir station wagon gibi görünen X1 ailesi bu sayede daha alışıldık oranlara sahip bir görünüm sunuyor.
Ülkemizde satılan birçok BMW ailesi gibi X1'in de en çok dikkat çeken motor seçeneği şüphesiz 2 litre hacimli turbo Diesel ünite. Diğer ülkelerde 2 ve 3 litre hacimli motorların farklı güç seçenekleri sunulsa da Türkiye'nin acımasız vergi oranlarına ve gezegenin en pahalı benzinine sahip olma ününden dolayı tercih edilmesi en mantıklı motorlar arasında da zaten bu ünite bulunuyor.
Dış Mekan
4.454 mm boya, 1.798mm genişliğe ve 1.545 mm yüksekliğe sahip olan aracın aks mesafesi 2.760 mm. Kompakt boyutları sayesinde şehir trafiğinde sürücüsünü çok zorlamayan aracın tasarımında tipik BMW dinamizmi görülebiliyor.
İtiraf edeyim X1 ailesi tanıtıldığında otomobile çabuk ısınamadım. Şişkin çamurluklar ve şık görünen arka kısımda bir sorun bulamasam da ön kısımda bir terslik olduğunu düşünmüştüm. Bununla birlikte aracın tasarımının bana giderek daha güzel göründüğünü de belirtmeliyim. Özellikle de X-Line paketiyle birlikte sunulan 18 inç çaplı jantlarla (Kış lastikleriyle 17 inç) tamponlar ve yan eteklerin alt kısımlarında dikkat çeken gümüş renkli kaplamalar tasarımı daha da sportif kılmakta.
Standart donanımda sunulan tavan rayları hem görünüme hem de işlevselliğe olumlu katkı sağlıyor. Yan aynalara LED sinyaller yerleştirilen X1'in ön tampon köşelerine entegre edilen sis farlarıysa artık X ailesinin bir tasarım detayı olmuş durumda.
İç Mekan
Güncel BMW modellerinden herhangi birisini kullanmış olanlara oldukça tanıdık gelecek olan ön konsol ve kapı içleri çift renkli döşemeler ve ahşap kaplamayla şık bir görünüm sunuyor. Çok fonksiyonlu direksiyon simidi, iki daireden oluşan sade gösterge paneli, kapı içlerinde bulunan cam ve ayna kumanda düğmeleri, radyo ve havalandırma sisteminin kumandaları ile joystick benzeri tasarıma sahip vites kolu yolculara bir 1 veya 3 Serisi'nde yolculuk ediyormuş hissi yaşatabilir.
Geniş kapı içi ceplerine sahip olan X1'in orta konsol üst kısmında kapaklı bir göz bulunurken vites kolunun ön ve arkasında birer adet kapaksız göz sunuluyor. Bu bölümün arkasında bulunan tek bardaklık az geliyorsa ileri geri kaydırılabilen ön kol dayanağının altına gizlenebilen ek bardaklık yardımınıza yetişiyor. Vites kolunun sağına monte edilebilen parça sayesinde içeceğinizi yerleştirebileceğiniz yer sayısı daha da artıyor.
Cama tavan sayesinde iç mekan daha da aydınlık bir yavaya bürünürken arka koltuklarda boyutlara göre makul bir diz ve baş mesafesi sunulduğu söylenebilir. Bu koltuklarda orta kol dayanağı ve gizli bardaklıklar sunulurken her iki arka kapı üzerine yerleştirilen aydınlatma sistemiyle yaşam alanında karanlık bölge kalmıyor.
Ön koltuk sırtlıklarında fileler ve kapı içi gözlerinde sabitleyici bantlar sunan X1'in bagajında da aynı donanımı görmek mümkün. Zemini altında boyutları değiştirilebilen gözler de sunan bagaj 420 litre hacim sunuyor. Hatchback kasaya daha yakın olarak görülen aracın bagajında perde yerine çift parçalı bir şapkalık sunulurken bagaj duvarlarında da ek bölmeler ve güç bağlantısı bulunması olumlu. Bagaj hakkında yapılabilecek bir diğer gözlem de 40:20:40 oranında katlanabilen arka koltuklarla kademeli olarak genişletilebilir olduğu. Üstelik koltukları tamamen katlamanıza da gerek yok. Sırtlıklar küçük açılarla yatırıldıklarında bırakıldıkları yerde sabitlenme özelliğine sahip.
Konfor
Boyutlar ve genel tasarıma aldanıp X1'in konforsuz bir araç olduğunu düşünmek yanlış olacaktır zira özellikle alt bölümünde minderleri oldukça düz tutulan koltuklar ve yanak kalınlığı çok az olmayan yumuşak hamurlu kış lastikleri sayesinde yolculuklar sarsıntıdan uzak geçiyor. Orta sert ayarlı süspansiyon sistemi de gereksiz salınımlara izin vermeden konfor seviyesinin yüksek tutulmasını sağlıyor.
Çift bölgeli otomatik havalandırma ve hız sabitleme sistemi gibi donanımlarla da dikkat çeken aracın başarılı ses sisteminde Aux ve USB girişlerinin olması da olumlu. Alman otomobillerinin ilginç artılarından olan başarılı iç mekan ışıklandırması ve büyük cam tavan yaşam alanına renk katarken eleştirilebilecek tek tasarım unsuru arka kapıların biraz dar açılması olabilir. Sabit süratin arandığı uzun yol sürüşlerinde oldukça faydalı bir donanım olan hız sabitleme sistemi de aracın Techno paketiyle birlikte sunulmuş.
Rüzgar ve yol gürültüsü izolasyonu da başarılı olan X1'in BMW ailesinin en küçük SUV modeli olması ve dört silindirli turbo Diesel motorlar için nispeten daha az izolasyon sunulması nedeniyle motor sesi içeriye alınıyor. Benim için rahatsız edici olmasa da yaşam alanında çıt çıkmasını istemeyen müşteriler bundan memnun kalmayabilir.
Sürüş
BMW modellerinin geneli bu bölümde benden yüksek notlar alıyor ve X1'in de bir istisna olmadığını rahatlıkla söyleyebilirim. Başarılı süspansiyon sisteminin yüksek süratlerde yapılan ani direksiyon hareketlerine verdiği doğru tepkiler ve simidinin çapının küçüklüğüyle olduğu kadar sertliği ve tepkileriyle de beğenimi kazanan direksiyon sistemi dinamik sürüşe davetiye çıkaran unsurlar arasında.
Sesi iç mekana alınıyor olsa da 184 beygir gücü ve 380 Nm torkuyla her durumda hızlanmaya istekli olan 2 litre hacimli turbo Diesel motor ve bu isteği dört tekerleğe birden aktaran 8 ileri vitesli otomatik şanzımansa alkışı hak ediyor. 1.660 kg boş ağırlığa sahip olan aracı 0'dan 100 km/s sürate 8.1 saniyede ulaştırabilen şanzımanın geçişlerini hissetmek neredeyse imkansızken sürekli doğru vitesli bulması manuel kullanıma gerek bile bırakmıyor.
Maksimum sürati 205 km/s olarak açıklanan X1 xDrive20d'de sunulan dört tekerlekten çekiş sistemi de test yaptığım hafta içerisinde yağan kar sayesinde oldukça zorlu koşullarla karşılaştı. 225/50-17 ölçülerine sahip Pirelli Sottozero kış lastikleri, xDrive çekiş sistemi ve birçok elektronik yardımcıya sahip olan aracı yoldan çıkarabilmek bir tarafa normal kullanımda patinaj attırmak bile beceri istiyor.
Bir düğmeyle devreye alınabilen tepe iniş hız sınırlandırması ve standart kullanımda torku ön ve arka akslar arasında %40:%60 oranında dağıtan dört tekerlekten çekiş sistemi altı toprak olan karlı zeminde bile arka kısmın kopması için el freni kullanmayı gerektiriyor. Neyse ki BMW el frenini eski stilde kollu olarak üretmiş!
Bu arada 1.7 tona yaklaşan ağırlık, karlı İstanbul yollarında saatler süren dur-kalk trafik, otomatik şanzıman ve yüksek gövde yapısına rağmen 7.5 litre/100 km gibi bir tüketim ortalaması yakalayan test aracı bu konuda da çok başarılı olduğunu kanıtlıyor. Bazı hallerde Start/Stop sisteminin de etkilediği düşük tüketim değerini otoyolda 5.5 litre/100 km gibi değerlere düşürmek zor değil.
Fiyat/Performans
İşte X1 xDrive20d'nin en şanssız olduğu bölüm. Türkiye'nin saçma sapan vergi sistemine uyum sağlama şansı olan 1.6 litre hacimli bir motor seçeneği olmayan X1 ailesinin en küçük motoru bile aşırı vergi yükü altında kalıyor. Kar da dahil olmak üzere vergisiz ve donanımsız fiyatı 25.000 Euro olan otomobile Comfort, Techno ve X-Line paketleriyle birlikte panoramik cam tavan, ek eşya saklama gözleri, USB bağlantısı ve Hands Free fonksiyonlu ses sistemi eklendiğinde bile fiyatı 31.100 Euro'nun altında kalıyor.
Türkiye paketinde 8 ileri vitesli otomatik şanzıman, dış mekan krom paketi, tavan rayları, velur paspaslar, elektrokrom iç ayna, ön kol dayanağı, yağmur sensörü ve iç aydınlatma paketi bulunan araçta bej deri döşeme ücretsiz opsiyon olarak sunuluyor.
Comfort paketinde çift bölgeli otomatik klima, Eco Pro sürüş modu, arka park sensörleri ve Servotronic direksiyon sistemi bulunurken Techno pakette Bi-Xenon farlar, far yıkama sistemi ve Cruise control sunuluyor.
Sportif görünümlü direksiyon simidi, 18 inç çaplı jantlar ve metalik kapı eşik kaplamalarının sunulduğu X-Line paketi ve bütün vergilerle birlikte fiyatı 66.800 Euro seviyesine fırlayan araç Türkiye vergi sisteminden oldukça kötü yönde etkilenmiş oluyor.
Sonuç
BMW'nin hangi segmentte olduğu önemli değil. Ürettiği bütün araçlarda belirli bir performans seviyesi ve dinamizm sunuluyor. Markanın en küçük SUV modelinde bile bu değişmiyor. Aslına bakılırsa bir otomobilden beklenecek hemen hemen her özelliği sunmayı başarabilen X1 ailesi işlevsellik açısından en başarılı BMW modellerinin başında geliyor. Şehir trafiğine kolayca ayak uydurabilecek boyutlar ve otoyolda zorlanmayacak çevikliğin yanında asfalt dışında da yolunu bulabilecek özelliklere sahip olan otomobilin Türkiye'deki şanssızlığıysa aşırıya kaçan vergiler nedeniyle fiyatının çok yükselmesi. Aynı aracın Almanya'da yarı fiyatına satıldığını söylersem sanırım durum daha da net hale gelecektir.
Fotoğraflar
Test sırasında çektiğim fotoğraflara buradan ulaşabilirsiniz.
1 Nisan 2013 Pazartesi
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
0 yorum:
Yorum Gönder